Teoria pungii

by

Yoli vorbea acum ceva timp despre pungile de hartie si despre ce “roz” ar fi daca am putea inlocui pungile de plastic cu cele de hartie cand ne facem cumparaturile. Asa ca m-a rugat sa pun o poza cu pungile de hartie care se gasesc la toate lanturile mari de supermarket-uri din Suedia. E cea cu diferite animalutze, legume etc. verzi. Dar am pus si o sacosa de panza in poza (cea agatata de scaun), care se gaseste la aceleasi supermarketuri (dar nu mereu, trebuie sa ai un pic de noroc). De ce sunt bune pungile astea de hartie? In primul rand pentru ca se pot recicla. Nu sunt expert in ecologie, dar pot sa va zic cum se petrec lucrurile in Suedia din punctul asta de vedere. Suedezilor, in general, le pasa de mediu si asta in primul rand pentru ca asa au fost educati. Educatia e esentiala. Cum se face ca lor le pasa si altora mai putin e un proces istoric destul de complicat pe care nu il inteleg nici eu in totalitate (alfabetizare timpurie, nivel de trai ridicat, interes mare pt stiinta si comportament rational, etc). Pe mine nu ma surprinde sa vad o persoana fara educatie ca arunca cutia de bere pe geamul trenului (sau ma surprinde si ma enerveaza la culme, dar inteleg de ce se intampla asta). Omului astuia nu i-a zis nimeni ca nu e bine sa faca asta, sau daca i-a zis, nu l-a facut sa priceapa de ce nu e bine, sau daca pricepe (ceea ce e cel mai grav), atunci pur si simplu nu ii pasa si asta e cel mai greu de corectat. O alta problema e ca societatea din care face parte nu condamna destul de aspru astfel de acte (formal sau informal). Apoi, omul asta are probabil alte norme de igiena si estetice fata de unul care nu ar arunca cutia pe geam. Nu il deranjeaza asa de tare sa vada mormane de gunoi pe langa calea ferata si nu intelege ce se intampla cu cutia aia dupa ce el a aruncat-o… ca daca nu o culege nimeni… nu o sa se descompuna precum cotorul de la mar ci o sa bantuie lumea multi multi ani… si pe langa asta.. contine substante chimice poluante pentru apa, sol, etc….

Asa… revenind… in Suedia, sistemul de stangere a gunoiului (sa-i zicem asa) este foarte diferit de cel din Romania, de exemplu. In primul rand.. ca sa va faceti o idee… sub chiuveta mea de la bucatarie sunt mai multe lazi, pe langa galeata de gunoi menajer (care ideal ar contine numai gunoi organic, biodegradabil, dar asta e greu de pus in practica): una pentru metal, una pentru plastic, una pentru sticla, si o punga de hartie pentru hartie. Cand acestea se umplu, le iau bine-merci in spate si le duc vreo 200 de metri pana la locul unde toate materialele astea se pot returna pentru reciclare (pentru gunoi menajer am tomberon in curtea din spatele cladirii). Aici, sunt niste containere mare si pe fiecare scrie ce trebuie sa arunci in ele: sticla colorata, sticla necolorata, metal (conserve, etc), carton (ambalajele tetra, etc), ziare, plastic tare. Pentru plastic subtire (nu stiu cum sa ii zic altfel), cum sunt pungile de plastic, nu exista container. Asa ca, evident, astea nu se returneaza si habar nu am de ce, dar ma enerveaza la culme.
Poate ca nu vi se pare cool sa mergi cu gunoiul in spate.. nu cred ca aici se gandeste cineva la asta.. si chiar daca s-ar gandi.. mie una nu mi-ar pasa…. am facut asta si in Romania, oricum …

Asa ca cel mai bine pentru mediu e sa cumperi (sau sa iei) cat mai putine pungi de plastic cu putinta, pentru ca astfel sa arunci cat mai putine cu putinta. E bine sa folosesti pungile de plastic pe care le ai cat mai mult, chiar daca nu e cool sau comod sa cari pungi dupa tine cand te duci la cumparaturi. Pungile de hartie sunt o alternativa buna, dar se inmoaie cand ploua, sunt un pic mai scumpe si nu le poti folosi pentru gunoi. Aici, din motive de igiena (ca sa nu miroasa si pentru ca e mult mai usor de strans gunoiul in felul asta), gunoiul menajer nu se arunca decat in pungi de plastic bine legate la varf. Iar suedezii nu cumpara pungi de gunoi cum fac ai mei, de exemplu (de parca nu ar avea destule pungi in casa… si pe care nu le leaga oricum, pentru ca s-ar infunda ghena :))…) ci folosesc pungile de cumparaturi pentru asta.
Bune pentru mediu sunt si sacosele de panza care se pot spala si refolosi pana la adanci batraneti…

Tags: ,

5 Responses to “Teoria pungii”

  1. marius Says:

    am vazut ca si in austria e aceeasi chestie.. din cate am inteles cel putin nemtii si austriecii sunt super atenti la ce cumpara, cum arunca gunoiul etc. De exemplu ei cauta in general produse bio si ii intereseaza aspectele etice, cum ar fi bunastarea animalelor si ce impact a avut procerea acelui bun asupra mediului..

    chestia cu gunoiul impartit este impus de UE tuturor tarilor membre si o sa se intample si in romania chiar daca vrem sau nu noi. unele chestii pot fi aplicate si la noi, cum ar fi chestia cu pungile, dar alte chestii (reciclarea materialelor in general) sunt de-a dreptul imposibil.. neavand masina nu ma vad carandu-ma kilometri intregi cu materialele dupa mine pana la primul centru de reciclare.. acum depinde si de noroc.. oricum de reciclat plastic pe la noi n-am auzit deloc..

    daca as fi eu as aplica niste taxe la pungile de plastic sa le mareasca pretul de 10 ori sa vedem atunci cine le mai cumpara..

  2. Yoli Says:

    am eu o lista de peste 200 de centre de reciclat plastic/hartie etc. dar tre sa sun la toate sa vad daca mai exista si sa faca sor-mea o harta. ma rog. e in facere🙂. si asa o sa stie fiecare centrele din cartierul sau si cat de departe sunt🙂

  3. Adriana Says:

    Yoli, eu zic sa iti iei si tu ajutoare pentru sunat centrele alea. (Eu m-as oferi dar e cam scump sa sun in Romania de aici). Tu le zici centre de reciclare, dar cred ca ele doar colecteaza materiale reciclabile si le duc la locurile unde se pot recicla (sa speram!).

    Apoi, sa nu uiti sa intrebi fiecare centru in parte ce fel de materiale primeste. E foarte important pentru ca ti-am zis ce mi s-a intamplat mie… m-am carat cu hartia si plasticul dupa mine la un centru de prin Berceni pe care il stiam de mica (era pe langa scoala generala la care am invatat si duceam hartie acolo cu tata), dar nenea de acolo mi-a zis ca nu mai primesc hartie si plastic (ci doar “fiare vechi”) pentru ca nu mai au unde sa le duca. M-am enervat ingrozitor, evident, pentru ca aveam foarte multa hartie (pe care o colectam de mult timp), foarte grea si pe care o carasem pe jos…

    E important sa ai toate informatiile despre centrele astea, pentru ca altfel, oamenii se enerveaza daca fac drumul pana acolo degeaba si cel mai probabil nici ca mai incearca a doua oara.

  4. yoli Says:

    yes mom

  5. kawakawa Says:

    Am vazut la “Oprah” (o emisiune de pe Euforia Tv) ca nici pungile de plastic, nici cele de hartie nu sunt bune pentru cumparaturi: primele pentru ca sunt greu de reciclat, celelalte pentru ca sunt taiati copacii pentru fabricarea lor… Cea mai ecologica metoda ramane sacosa din panza, care poate fi refolosita (si spalata, la nevoie). Cred ca voi urma exemplul Andressei pentru cumparaturi🙂.

Leave a Reply

