Tot pungi – ideal si realitate

by
De acum cateva saptamani – cam de cand a inceput Yoli sa stranga separat hartii si plastice pe balcon – am inceput propria mea campanie anti-pungi-de-plastic, cu o singura regula simpla: a nu lua pungi nenecesare. Prin urmare, merg sa iau niste biscuiti, rog vanzatorul sa nu-mi dea punga, pentru ca oricum nu o folosesc. La sensiblu nu mai iau punga pentru 3 pastile..
Vanzatorii reactioneaza diferit. Unii zic ok, altii insista sa-ti dea punga, majoritatea accepta sa le-o returnezi pe loc..
Am povestit experienta tuturor celor pe care i-am prins. Mi s-a spus ca nu se face primavara cu o floare, ca majoritatea oamenilor e ignoranta si nu foloseste la nimic sa ma chinui.. Partea ciudata e ca nu ma chinui, chiar fac un efort in minus: nu mai trebuie sa arunc pungi🙂.
Acum cateva zile am fost in carefour din intamplare si am facut si piata.. nu aveam nici un fel de pungi asa ca le-am folosit, cu jale, pe cele de plastic de la ei.. pana acasa jumatate din ele s-au sfasiat si am ajuns sa culeg produsele de pe jos. Prin urmare, pungi pe gratis: subtiri si care parca sunt facute sa se strice cat mai repede.
In weekend am mers cu ai mei sa facem mari cumparaturi in cora. Cu un ghiozdan mare si doua plase la noi, nu mi-era teama de nimic, o mare victorie stralucea la orizont.. La casa i-am vazut pe ai mei facand procedura uzuala: 2-3 produse intr-o plasa, alte 2-3 produse, alta plasa.. eu din spatele cosului incercam sa-i conving ca nu e nevoie, dupa 3 minute de rugaminti s-au milostivit sa-mi spuna ca “ii trebuiesc lui tata pungile”, dupa inca 3 minute – m-am hotarat sa ma opresc din rugat.. tipa de la casa se uita zambind la mine si-mi spune: “nu te ingrijora, si ai mei la fel fac”..
Iar in bucatarie, bineinteles, avem o punga mare in care sunt sute de pungi mici, din care folosim extrem de rar..
Ce poate induce o atitudine de genul asta?
1) o “revelatie” personala (cazul meu)
2) educatia si societatea (ca in suedia sau alte tari eco-friendly)
3) legile! si aici vine vestea buna a zilei: san francisco wants to ban plastics & san francisco bans plastics

Tags: ,

One Response to “Tot pungi – ideal si realitate”

  1. Adriana Says:

    Irina, ai tai sunt cat de cat ok. Sa-ti povestesc despre ai mei… Acasa la ai mei sunt nu una ci cel putin 5 pungi mari cu pungi. Cu toate astea, de fiecare data cand se duc la cumparaturi la unul din hipermarketurile alea, aduc altele si altele, desi isi iau pungi rezistente cu ei de fiecare data. Comportamentul lor arata cam asa: pun, ca si ai tai, cateva produse intr-o punga, sau chiar in doua, daca e vorba de ceva un pic mai greu sau mai ud; apoi, mai iau si un teanc cat mai consistent de pungi in plus, ca doar, na… nu se stie niciodata si doar sunt gratis. Apoi, se duc la masina, unde au pungile mari si rezistente si pun pungile mici si nerezistente cu produse in pungile mari. Ajunsi acasa arunca multe din pungile luate pt ca s-au murdarit, iar pe restul le indeasa in pungile cu pungi.

    La fel ca si ai tai…foarte rar folosesc din pungile pe care le au deja (iar numarul lor nu e deloc neglijabil). Pentru gunoi cumpara pungi de gunoi, iar astea de doua feluri: unele mai mari pentru gunoiul din bucatarie si unele mai mici pt cel din baie si cel din camera lui frati-miu. Apoi, mai cumpara si role cu pungi de diferile marimi si pungi speciale pentru congelator. E un paradis al pungilor in casa aia!!!

    Eu am incercat sa le explic ca strangerea gunoiului nu se face in cel mai fericit mod si naiba stie unde ajung toate pungile alea… sa zboare pe campuri sau prin orase, prin ape si asa mai departe; ca fara sa isi dea seama, indirect, contribuie poate si ei la mizerie de pe strazi si din natura pe care o detesta atat(pentru ca, pana la urma, ai mei sunt foarte atenti cu asta); ca sunt enorm de multe pasari si alte animale care mor pentru ca si-au bagat capul intr-o punga si nu au reusit sa iasa din ea… si asa mai departe…

    Cum toata povestea asta e mai sus se intampla doar la magazinele care dau pungi gratis, eu zic ca ar trebui facuta o campanie care sa convinga magazinele sa nu mai dea pungi gratis… Ar fi greu totusi, pentru ca pungile astea sunt si un mod de a atrage clienti, mi se pare… Daca aveti alte idei, nu va sfiiti..

Leave a Reply

