Adio pungi!

by

“Adio pungi din plastic gratis!” este titlul cu care a aparut in majoritatea ziarelor de vineri sau sambata stirea despre un proiect de lege initiat de Attila Korodi, ministrul mediului. Proiectul vizeaza descurajarea consumului de pungi de plastic prin introducerea unor taxe pentru comerciantii care le introduc pe piata, si doreste sa incurajeze productia/ folosirea pungilor din plastic biodegradabil (care se descompune in ~30 zile) sau din materiale biodegradabile precum hartia reciclata.

O stire careia, in ciuda titlurilor pompoase si panicate din presa (imaginea generala: ramanem fara pungi, fratilor!), nu ii voi acorda scorul maxim, pentru ca este in stadiul de proiect si se doreste a fi pusa in practica incepand din 2009. Deci, primul articol in care punem in actiune stelutele verzi🙂, in numar de 4: 4 stele

Un aspect pe care l-am gasit numai in articolul din Gardianul este ca “Ministrul Attila Korodi a precizat ca Romania a obtinut o derogare de la UE pana in 2017 privind colectarea selectiva a gunoaielor. “Avem in derulare 155 de proiecte privind strangerea de pet-uri si pungi. Contractele dintre autoritatile locale si firmele de salubritate trebuie sa includa si colectarea selectiva a deseurilor“, a subliniat Korodi.” O stire exrem de proasta dupa parerea mea: o stea. Sunt tare curioasa cu privire la cele 155 proiecte si rezultatele lor – din pacate site-ul ministerului este inutilizabil (le-am scris despre faptul ca search si contact nu functioneaza, si spre surprinderea mea mi-au raspuns si se pare ca au o versiune noua in lucru. Cu ceva mai multa transparenta sper.. si nu ma refer la design).
Experienta practica spune ca situatia “in transee” nu este roza; de exemplu in cladirea in care lucrez nu se face colectare diferentiata desi Urban, firma care preia deseurile, are serviciu de preluare diferentiata si reciclare. Cautand o firma care sa preia PET-urile pe care le ‘producem’ si sa le recicleze, am dat numai de Green PET Prod (via ThinkGreen), care insa nu au fost indeajuns de dornici de a colabora pentru a trece de primul reply la contract.

Continuand revista presei, articolul din evenimentul mi s-a parut interesant pentru ca citeaza un producator de plastic. Pe scurt, in Europa se cauta a se recicla plasticul / inlocui cu alte materiale, iar in Romania producatorii nu vor avea probleme in a-si adapta tehnologia pentru a produce asa-numitul plastic biodegradabil.

Si daca tot am spus de presa, majoritatea ziarelor au subliniat faptul ca este o masura inovatoare – Irlanda fiind prima tara cu un proiect de genul asta, inca din 2002. M-a mirat un pic paragraful “Statisticile arată că, până în 2002, fiecare irlandez folosea, în medie, 342 de pungi pe an. După ce punga n-a mai fost gratuită, în numai şase luni s-au strâns, cu banii din pungi, 3,5 milioane de euro, sumă folosită pentru proiecte de mediu.” Suma stransa mi s-a parut foarte mare, dat fiind ca pretul unei pungi era 15 centi. Masura a fost eficienta sau nu? calculam:

1 punga: 0.15 E
6 luni: 3.5 milioane E = 3,500,000 / 0.15 = 23,333,333 pungi
Populatia Irlandei in 2002: 3,917,203
23,333,333/3,917,203 = 5.95 pungi / om / 6 luni ~= 11 pungi / om / an

O scadere impresionanta, de la 342 pungi/om/ani inainte de introducerea masurii. (alte surse raporteaza o scadere de 90%)

La coada cozii calitatii articolelor pe acest subiect sunt cei de la protv, unde troneaza mare titlul “Ministerul Mediului vrea sa interzica vânzarea pungilor din plastic” – ati inteles gresit, domnilor, nu se interzice nici o vanzare! E libertate! democratie! pretul va dicta alegerea consumatorilor, in continuare.🙂

Si apropo de pret, acum cateva zile intr-un mic magazin mi-am spus replica obisnuita ‘nu imi trebuie punga, multumesc’ si am bagat cele cateva cumparaturi in geanta. Spre surprinderea mea, vanzatoarea mi-a spus ‘ce bine ar fi daca ar fi mai multi oameni asa’. Eu i-am replicat plina de fericire ca din 2009 pungile vor costa, chiar si la ea in magazin, deci oamenii nu vor mai lua asa multe.. dar ea mi-a spus ca sigur se va gasi o metoda de a include pretul in produse pentru a oferi pungi ‘gratis’ si ca oamenii le vor lua oricum, si ca e important cum gandesti.. oare asa sa fie?

Am incercat sa ma transpun un pic in 2o09, dupa introducerea noii taxe.. am zambit imaginandu-mi oamenii nu-foarte-incantati cand vanzatoarea de la magazin pune maxim 3-4 produse / punga.. m-am intrebat daca va face furori vreo geanta “i’m not a plastic bag”, si daca o va produce cumva IKEA, dat fiind ca este bine pozitionat pentru produse ieftine, rezistente si fabricate in cantitati mari🙂

Tags: , , , ,

19 Responses to “Adio pungi!”

  1. ihtys Says:

    Sa speram ca ministrul va lucra cu luciditate si va demara proiecte cat mai constructive.

  2. Irina Says:

    Intr-adevar, speranta ne sta in guvernare🙂.
    Romania este foarte in urma fata de tarile mai avansate din UE la nivel de politici/realizari eco, si sper ca politica UE de a deveni ‘cel mai eco loc din planeta’ sa aiba ceva repercursiuni si asupra masurilor economice si mai ales de informare/educare in .ro.

  3. Moira Says:

    Foarte bun topicul ales de voi! tot ce pot zice (pt ca am citit ce si postingul despre Sainsbury in UK) e ca aici (in UK) nu doar ca toate magazinele vand sacosele din materiale biodegradabile (nu doar sainsbury!, si tesco, si asda, etc) pana si sacii de gunoi sunt din material biodegradabil… par din plastic la atingere pt ca this puzzled me initially.. dar de fapt sun bio.. poate ar fi util ca si la noi sa se inceapa cel putin cu asta. macar sacii in care se arunca gunoiul sa fie bio..ahhh – one more thing: aici se incepe cu educatia eco inca din gradinita… pt ca e mult mai usor sa formezi un om inca de cand e mic decat sa schimb habit-urile celor care s-au obisnuit cu o rutina.. (referire la reciclarea sticlei, pet-urilor, etc)
    Pe final: Keep up the good work!!

  4. Adelle Says:

    Foarte fain blogul vostru! Felicitari.

    Si acum pretul pungilor este inclus in pretul produselor. Sa fim seriosi, nimic nu e gratis. Acum insa, acest pret ne este bagat pe gat, la fel cum sunt bagate pe gat si pungile.
    Exista, insa si supermarketuri unde pungile sunt optionale, si le platesti ca atare – recomand Kaufland si Billa (de astea stiu eu) si de evitat Carrefour si MegaImage (cu sutele lor de pungulite).

    As mai face ceva si cu sticlele de plastic – peturile!. Acum familia mea le recicleaza – pe cont propiu le adunam si mergem cu ele la un centru in Voluntari. Daca aceste Peturi ar costa (in germania costa 0.25 euro), cred ca lumea ar avea mai mare grija de ele si ar duce multe inapoi la magazin pentru reciclare si pentru primirea banilor.
    Cand eram mica puteam cumpara apa minerala la sticla de sticla… stiti de ce au disparut?

  5. Irina Says:

    Ciao Adelle,

    sunt de acord cu tine ca acum pretul pungilor este inclus in pretul general al pungilor – problema cu pungile de plastic este insa ca acest pret este foarte mic – cateva sute de lei vechi / punga. O nimica toata in comparatie cu pretul unei facturi de cumparaturi mai serioase. De asta e foarte bun proiectul asta de lege, pentru ca daca va costa – artificial – o punga de plastic cateva mii de lei vechi, dintr-o data nu va mai fi rentabil si nu vei vrea sa dai banii pe ea.
    Ca solutie pe termen scurt, eu la MegaImage merg cu ghiozdanul – dupa cateva mirari au invatat doamnele de la casierie ca sunt unii clienti care nu vor pungi, si chiar se mira cat de rezistent e ghiozdanul. Ce-i drept, tine fara probleme ceea ce ele ar pune in 10-12 pungi :))

    Despre PET-uri, le duceti cumva la Green Pet Prod? (am facut aici o harta cu puncte de recilare: http://www.dira.ro/eco/harta-reciclatori-bucuresti.html – e cumva cel din dreapta sus?) Cam cate duceti? Eu peste tot pe unde am sunat mi s-a spus ca nu primesc decat de la o suta de kilograme in sus.

    Cred ca Borsec mai are sticle (de sticla) in unele centre, gen magazine mici de cartier, dar din pacate sunt mai putin practice decat PET-urile, deci nu cred ca vor mai rezista mult, din pacate..
    Sper ca dupa legea cu pungile sa urmeze si o stimulare economica a reciclarii PET-ului, ca taxa din germania si alte tari din UE.. pentru ca reciclarea “pe cont propriu” e oarecum “impotriva sistemului” si nu e deloc usoara..

    Mersi mult de comentariu, ma bucur mult cand mai dau de oameni carora le pasa de ecologie si plastice🙂

  6. Adelle Says:

    Irina, ai intuit corect. Peturile le ducem la SC GREEN PET PROD SRL pe Str Andronache. Tot pe strada aceea este si un depozit de hartie, vad ca la tine nu apare pe harta. Am sa caut la mine printre harti si iti voi spune exact cum se numeste si ce adresa are.
    Ultima oara am dus in jur de 11-12kg de peturi. Partea proasta e ca nu primesc decat peturi – as vrea sa gasesc un loc unde sa pot duce tot ce inseamna plastic, inclusiv pungi, sticle de sampon etc. 100kg de peturi e foarte mult… Noi am avut masina full si erau presate sticlele. uite aici mai multe: http://launceai.blogspot.com/2008/01/reciclare-pet-uri.html
    La 100kg se deplaseaza ei sa le ridice.

    Cu hartia stam mai bine, adica am convins vecinii sa se implice si acum strangem toti si chemam o firma sa o ia. Am incercat cu cei de la Copacul de Hartie, dar sunt foarte aglomerati. Au nevoie de ajutor …

    Sa stii ca si eu ma bucur sa dau de oamenii interesati de eco, si va felicit!

  7. Irina Says:

    Buna Adelle,

    multumesc mult de raspuns. Am cautat pe net si am gasit ca langa GREEN PET PROD pe Str Andronache ar fi Amplitecna, la nr. 201. Dat fiind ca spui ca centrul e functional l-am adaugat la harta, in acelasi patratel😀

    Si eu am avut aceeasi problema cand m-am interesat de plastice – de fapt mie mi-au spus ca nu primesc deloc sub 100Kg, si de-abia cand am insistat ca li le duc pe degeaba doar doar sa le recicleze, au zis ca bine fie, mi le-or primi.. descurajant (de sunat am sunat la centrele pe care le-am publicat pe blog si pe care le-am pus pe harta). Unele din ele primesc si alte plastice in afara de PET-uri, insa daca le dai amestecate nu e ok.. pentru ca fiecare tip trebuie reciclat altfel. Si sunt cam 5 tipuri de plastic reciclabil, fiecare in felul lui.

    Facem o petitie pentru puncte de reciclat PET-uri obligatorii in supermarket?😀

    Foarte tare faptul ca ati reusit sa implicati vecinii! Eu stau la bloc si inca ma gandesc cum sa fac ca hartia din reclame care se strange la parter – avem o cutie in care lumea arunca direct toate reclamele care nu intereseaza, si care se umple la 2 zile desi e maricica – sa fie reciclata. Problema este, bineinteles, lipsa de spatiu. Voi cu ce firma colaborati, si cam cata hartie strangeti?

  8. Adelle Says:

    Chiar m-as baga la o petitie pt puncte de reciclat PETuri in supermarketuri.
    Da, noi chiar avem noroc de super vecini, deschisi si cu initiativa. Cred ca predat in jur de 300-400kg la 3-4luni, dar nu stiu exact, poate chiar mai mult. Nu eu ma ocup. Si noi avem o problema cu lipsa de spatiu, nu avem container special pt hartie. Asa ca acum hartiile sunt in saci.
    Lucram cu Cami Comexim – http://www.reciclare-hartie.ro, si acum cautand siteul lor am vazut ca iau si plastic. Hm… trebuie sa vorbesc cu administratorul.

  9. sorin frumuseanu Says:

    Am scris pe blogul meu ceva pe tema asta.
    Parerea mea, abureala politica gen “uite ce am realizat noi”. Un big caca, scuze de expresie, in loc sa se ocupe de lucruri cu adevarat urgente si necesare.
    Versiunea scurta: doar 2 ambalaje de spaghete/macaroane sau un saculet de cartofi de import cantaresc la fel ca pungulita de plastic pusa in discutie.
    Spaghetele s-ar comporta la fel de bine in ambalaj de hartie sau cartofii in saculeti de material textil.
    Au tupeu sa interzica importurile de produse care nu au ambalaj de plastic? Vise🙂

  10. Pulsul pietei.. « Stele verzi Says:

    […] unul din vanzatori a remarcat ca am mai multe si a zis ca ‘a, va pregatiti pentru cand vine legea si vor costa pungile‘. De aici discutie animata intre 3-4 vanzatori – unul nu intelesese exact daca tre’ sa […]

  11. romica Says:

    ce numar sau data are aceasta lege ?

  12. Irina Says:

    salut,

    uite aici un articol recent si detaliat: http://www.mediafax.ro/social/comerciatii-vor-plati-ecotaxa-pentru-pungile-din-plastic-din-2009.html?1688;3050455

  13. original Says:

    O sa revina moda sa ne punem cumparaturile in plasa de carpa, nu-i nimic rusinos in asta doar a revenit si moda pantofilor cu varf rotund care, trebuie sa recunoastem, imbraca bine laba piciorului nu cocoseaza degetele si nu produce monturi ! Vinzatoarea de la magazin se uita chiondaras la mine ca-i spuneam mereu ca nu-mi plac pantofii cu virf ascutit si sa-mi arate ce are numai cu virf rotund.

    Si mi-ar placea sa-mi cumpar medicamentele in blister de hartie ca de cel cu aluminiu am auzit ca e foarte nociv pentru sanatate. Capacele la paharele de iaut, smintina, brinzica etc. sa fie din hartie cerata. As vrea sa dispara si celelalte ambalaje din aluminiu.

    Am vazut ca ambalajele de carton in care se comercializeaza laptele este foarte rezistent. Pai mie mi-ar placea sa clatesc cu apa rece cutia de carton sa o duc la magazin pentru reciclare ca sa nu platesc de fiecare data cutia cind cumpar lapte.

  14. laur Says:

    in judetele suceava sau botosani,unde se gasesc centre de reciclat hartie?…si la ce pret/kg ? am in jur de 3 tone de hartie de reciclat!

    • Mummy Says:

      laur .. pentru moment pot sa-ti ofer unele informatii despre reciclat plastic in suceava..trimi-te-mi un e-mail

      • Irina Says:

        Te invit sa publici informatiile respective aici.. asa va fi mai usor pentru cei care se intereseaza sa afle cum sa poata recicla!

        Irina

  15. Irina Says:

    Ciao laur,

    Noi suntem din Bucuresti, asa ca din pacate nu stiu prea mlte despre alte judete. In Bucuresti pretul pentru hartie este in jur de 0.2RON/kg.

  16. Adriana Says:

    As vrea si eu sa stiu unde se pot recicla peturile si hartia in Suceava.

  17. Irina Says:

    Buna Adriana,

    Noi suntem din Bucuresti, asa ca din pacate nu stiu prea mlte despre alte judete. Pe internet nu am gasit informatii despre Suceava, din pacate. Daca afli ceva prin “spionaj” la fata locului, te rugam sa ne spui – ca sa poata gasi si altii informatiile respective.

    IRina

Leave a Reply

